Wir haben eine Übersicht über alle 120 Google SEO-Punkte erstellt, die für das Ranking Ihrer Website und der zugehörigen Seiten wichtig sind.
1. Pagina titel
De SEO titel voor de pagina is een van de belangrijkste factoren voor zoekmachine optimalisatie, zorg dat de beste keywords hierin gebruikt worden voor de desbetreffende pagina. Houdt de lengte van je Google SEO titel tot 70 karakters (afgelopen jaar was dit nog rond de 55).
2. Locatie keywords in pagina titel
Hoe verder vooraan de keywords in de titel gebruikt worden hoe sterker dit is.
3. Pagina beschrijving
De keywords kunnen het beste ook in de beschrijving voorkomen. Houdt de beschrijving tot een maximum van 320 karakters (dit is compleet nieuw vanaf 20 december 2017, hiervoor was het minder dan de helft.
4. Keywords in H-tags
Gebruik de keywords in koppen en titels van paragrafen in uw tekst, dit hoeft niet perse H1 te zijn, als uw grootste H-tags H3 zijn snapt Google dit prima en zijn deze net zo sterk als H1 tags op een andere site. Het fraaiste is natuurlijk een prachtige opbouw met 1 H1 tag, en een aantal H2 en H3 tags.
5. Keywords in de tekst
Er is erg veel speculatie wat de beste keyword dichtheid is voor een tekst, maar uw keywords kunnen uiteraard niet ontbreken. Ik raad aan om ze minstens 1x bovenaan, 1x in het midden en 1x onderaan op de pagina te gebruiken. Bovenaan in de tekst is het belangrijkst, in de eerste paragraaf. Zorg dat u niet overdrijft want dat kan strafpunten opleveren, zeker als het ten koste van de leesbaarheid gaat. Zo lang de leesbaarheid optimaal blijft hoeft u zich geen zorgen te maken als de keywords zeer vaak voorkomen.
6. Uitgebreide content
Artikelen onder de 250 woorden zullen minder goed ranken, artikelen boven de 2000 woorden zijn geweldig, dat ziet er namelijk uit of men veel van het onderwerp af weet en de tijd genomen heeft om het artikel te schrijven. Aan te raden is om teksten boven de 500, liefst 700 woorden te houden, als u zin heeft om er meer werk van te maken wordt dit door Google bijzonder gewaardeerd.
7. Pagina/website laadtijd
Hoe sneller uw website klaar is met laden voor uw bezoeker hoe beter de pagina rankt. Optimaliseer daarom uw afbeeldingen, gebruik browser cache en G-zip compressie. Ik zie dit vaak als een hobby en deze website heeft een Google waarde van 99/100 voor desktop en 99/100 voor mobiele apparaten (door Google Analytics op de site wat vreemd genoeg een slecht ingestelde cache heeft, wij kunnen hier niets aan veranderen, anders zou het 100/100 zijn). U kunt uw laadtijd gegevens op Google PageSpeed Insights krijgen voor uw site en ze geven u de tips hoe u de laadtijd kunt verbeteren. Om hoge waardes te halen is specialistisch werk en zeker voor CMS websites, als u echt snel wilt zijn kunt u beter met HTML werken.
8. Duplicate content
De zogenaamde duplicate content is schadelijk voor uw site. Steelt u teksten van andere websites dan is dit erg bezwaarlijk. Als uw tekst op andere sites voorkomt maar u was de eerste die de tekst publiceerde, is dit nog steeds niet ideaal al weet Google wie de tekst als eerste had. U het beste zo’n website hierop aanspreken en verzoeken hun tekst aan te passen of te verwijderen. Gebruik Copyscape om erachter te komen of uw teksten of delen van uw teksten in het internet voorkomen. Het makkelijkst is om wat te betalen en een bulk-search uit te voeren voor uw complete website en teksten te kunnen plakken en niet alleen URL zoekopdrachten te mogen doen.
9. Duplicate content binnen de eigen website
Probeer altijd een www-re-direct te gebruiken zodat niet zonder www en met www dezelfde inhoud in het internet staat, gebruik teksten altijd maar op 1 pagina natuurlijk, in de kolom kunt u wel zaken terug laten keren. U kunt nog iets verder gaan en de trailing slashes op het eind strippen uit de URL’s en / index.html en index.php terugleiden naar de domeinnaam zelf dus bijvoorbeeld webstick.nl/index.html naar webstick.nl. U kunt hier lezen hoe u trailing slashes op het eind van URL's stript met .htaccess.
10. Canonical aangeven
Als u bijvoorbeeld een aparte homepage heeft voor Vlaamse gebruikers met practisch dezelfde tekst kunt u Google dit aangeven met rel=canonical in de meta tags van uw pagina, zodoende wordt u niet voor duplicate content bestraft.
11. Vaak vernieuwen van content
Vernieuwde content is verzorgd en relevant, u houdt uw bezoekers op de laatste stand, dit laat uw site een stuk beter ranken als u regelmatig nieuwe content aanbiedt op een pagina. Een factor hier is de frequentie en de hoeveelheid tekst die aangepast wordt.
12. Keywords = Zoekopdracht
Het precies overeen komen van uw keywords en de zoekopdracht is sterker dan een verspreiding of verander in volgorde van uw long-tail keyword. Bijvoorbeeld: uw keywords zijn “website laten maken”, u wordt dan automatisch ok gevonden op “laat een website maken” of “het laten maken van een website” maar beter is als het identiek is. Daarom kunt u het beste goed onderzoeken waarop veel gezocht wordt voordat u bepaalt op welke keywords u uw pagina gaat optimaliseren.
13. Link naar authority websites
Het relevant linken naar pagina’s op websites met een hoge PR,DA en PA wordt door Google gezien als een positieve aanvulling op uw content. Link op elke pagina naar 2 authority sites indien mogelijk (wissel tussen 1, 2 en 3 linksom niet een standaard patroon te vertonen).
14. Geen spelfouten/Gebrekkige grammatica
Gebruik een spellingchecker nadat u een artikel geschreven heeft om te zorgen te zorgen dat alle fouten eruit zijn, dit geeft aan dat u een verzorgde tekst aan wilt bieden, dit geeft aan voor Google dat de inhoud ook beter zou zijn. Verstandig is ook om de geschreven tekst een keer aandachtig door te lezen alsof u hem voor het eerst leest, zo ontdekt men meestal redelijk wat fouten in zins opbouw en andere dingen die spelling checkers niet oppikken zoals nog hier en daar links in te moeten bouwen of meervoud van een woord i.p.v. enkelvoud et cetera.
15. Geen HTML fouten
Hier geldt hetzelfde als bij de spelling, verzorg uw pagina’s. Als uw complete site vrij is van HTML fouten is dit uiteraard een teken van excellence want bijna geen enkele website voldoet hieraan. Sterker nog, zelfs gerenommeerde websites hebben soms wel meer dan 100 fouten alleen op hun homepage, de website van de BBC of Yahoo zijn hier goede voorbeelden van. Met een CMS website is het vaak practisch gezien onmogelijk om alle HTML fouten eruit te halen, u zou hiervoor met HTML moeten werken wat op zich nog veel meer voordelen heeft. Check bij W3C uw pagina's op HTML fouten en waarschuwingen.
16. Aanvullende content naast de tekst
Het hebben van video’s, afbeeldingen, maar ook grafieken, tabellen, opsommingen, rekenmodules, et cetera worden door Google gezien als waardevolle extra content voor de pagina en verhogen de vindbaarheid ervan. Het houdt bezoekers ook langer op de pagina wat zorgt dat u beter gevonden zult gaan worden.
17. Niet overmatig linken naar andere websites
Als er erg veel uitgaande links op een pagina staan gaat dit ten koste van uw Pagerank omdat u teveel linkjuice vergeeft aan die andere pagina’s waar u heen linkt. Zeker als veel van de links in de kolom en footer staan doet dit zelfs vermoeden dat er links verkocht worden wat helemaal schadelijk is als Google die indruk krijgt.
18. PR/Authority flow binnen de website
Door van pagina’s op uw website met een hoge PA te linken naar pagina’s waarmee u beter gevonden wilt worden kan een positief effect hebben, er vloeit linkjuice binnen uw eigen site op die manier. Extreem is om zelfs met nofollows links werken binnen de eigen website om pagina’s waarvoor u niet gevonden hoeft te worden uit te sluiten van de doorgave van PR zoals bijvoorbeeld /portfolio en /contact.
19. 404 error pagina’s
U zou regelmatig eens moeten controleren of de pagina’s waar u naar linkt nog wel bestaan, want dat is zeker niet zo maar aan te nemen, veel websites houden er opeens mee op, en u linkt dan de nergens heen of naar een 404- error pagina. Een goed programma om u hierbij te helpen is Linkchecker.
20. Moeilijkheidsgraad van teksten
Als uw tekst voor een wijd publiek is moet u deze niet op een manier schrijven die teveel eisen stelt aan een lezer wat woordenschat en grammatica betreft, doet u dit wel wordt u minder goed gevonden ermee. Uiteraard moet de tekst lekker lopen en geen grammaticale- en spellingfouten hebben.
21. Verhouding advertenties en tekst
Teveel advertenties, denk aan Amazon, Adsense, affiliate blocks richten schade aan aan de vindbaarheid van uw pagina’s zeker als er geen echt goede tekst op zo’n pagina staat. Zorg dat de verhouding klopt en mensen lekker door kunnen lezen en de advertenties niet irritant zijn.
22. Pagerank
Pagerank is in 2014 vervangen voor Page Authority en domain Authority. Echter, pagina's die in die tijd al geïndexeerd waren door Google hebben nog altijd een Pagerank. Pagina’s met een hogere Pagerank worden beter gevonden, in principe houdt de Pagerank in dat er veel en door goede interneen externe pagina’s naar deze pagina gelinkt wordt. Maar u kunt Pagerank beter vergeten en zich concentreren op Authority.
23. Trustrank
Trustrank is erg belangrijk momenteel. Trustrank is min of meer hetzelfde als DA en PA en wordt opgebouwd door backlinks van bekende websites, de ouderdom van uw domein, de aanwezigheid van de complete bedrijfsdata met KvK en BTW-nummer, telefoonnummers op uw website.
24. Aantal levels vanaf de homepage
Hoe verder een pagina van de homepage verwijderd is structureel gezien hoe minder Authority en Trustrank hij oppikt. Hij wordt dus slechter gevonden, tenzij er specifiek vanaf andere websites naar die pagina gelinkt wordt.
25. Lengte van de URL
Een te lange URL zou negatief werken op vindbaarheid. Probeer uw keywords in de URL te hebben en meer niet.
26. Veto van Google’s editors
Werknemers bij Google die met de hand pagina’s beoordelen kunnen deze een extra boost geven of juist een handmatige reductie in vindbaarheid.
27. Categorieën
Pagina’s die ingedeeld zijn in categorieën met soortgelijke pagina’s krijgen pluspunten hiervoor aangezien het voor de lezer prettig is als er vergelijkbare inhoud voor handen is als extra informatie.
28. Keywords in de URL van een pagina
De pagina titel bepaalt over het algemeen ook de URL voor die pagina bij CMS websites. Dus als u met de pagina titels goed zit, zit u hier ook automatisch goed. Het is echter apart in te stellen, dus pagina titel en URL hoeven niet overeen te komen.
29. Referenties en bronnen
Een positief iets is als teksten aangeven wie het geschreven heeft en wanneer, en waar bepaalde informatie vandaan komt en eventueel waar info gevonden kan worden om de echtheid van teksten te verifiëren.
30. Sitemap
Het plaatsen van een sitemap.xml in de root van uw domein en deze ook nog eens netjes via Webmaster Tools aanbieden aan Google is iets wat Google graag ziet. Zorg dat als u een www-redirect gebruikt de sitemap net als de website www in de URL’s heeft. Geef de homepage een hogere belangrijkheid dan de rest van uw pagina’s in de sitemap.
31. Het ranken voor meerdere keywords
Als een pagina erg hoog staat inSERPvoor andere keywords begrijpt Google dat dit goede content is en wordt deze pagina al snel ook beter gevonden voor andere keywords. Het schrijven van lange en sterke content is hier een zoekmachine optimalisatie factor.
32. Oude pagina’s
Pagina’s die al jaren bestaan maar regelmatig ge-upgrade worden zijn zelfs geliefder bij Google dan splinternieuw content wat ze ook al erg weten te waarderen. Een factor hier is oude teksten goed bijhouden of ze nog relevant zijn en eventueel ook op de pagina's aangeven wanneer ze voor het laatst geupgraded zijn.
33. Geparkeerde domeinen
Domeinen op elkaar parkeren is in principe gewoon duplicate content en is zeker af te raden, tenzij u een reden heeft om dit te doen die zwaarder weegt dan het gevonden worden van uw website.
34. Contactgegevens
Vanwege Trust is het goed om een compleet profiel van uw bedrijf en/of uzelf te presenteren op uw contactpagina, hoe uitgebreider hoe beter, zorg dat de gegevens waarop uw domein is geregistreerd hetzelfde zijn als dit profiel.
35. Aantal pagina’s
Een flink aantal pagina’s geeft aan dat uw website geen doorsnee website is maar een website die serieus genomen moet worden. Een mooi aantal content pagina’s is 25 denk ik, heeft u meer dan 100 pagina’s kan men het een redelijke website noemen. Met meer content wordt u op zichzelf uiteraard al veel beter gevonden.
36. Goede hosting
Een goede snelle hosting die in de buurt van uw bezoekers gelegen is en niet al te vaak uitvalt en andere problemen heeft is van belang voor Google rankings, daar komt bij dat als uw site er steeds “niet is” bezoekers ook weg zullen blijven om die reden.
37. Privacy en Algemene voorwaarden pagina’s
Deze pagina’s worden goed gewaardeerd en zijn onmiskenbaar op E-commerce websites en geven aan dat u volgens de regels handelt.
38. SSL certificaat
Mocht u een webshop hebben, Google heeft duidelijk gezegd dat ze shops op https bevoordelen ten opzichte van shops op http. Certificaten zijn tegenwoordig niet meer zo duur dus laat dat geen reden zijn om u ervan af te houden al is het installeren ervan een gedoe vaak, maar u kunt dat aan uw designer overlaten. Een nadeel is dat Page rank en Alexa niet meer worden weergegeven in browsers.
39. Unieke titels en beschrijvingen
Probeer de paginatitels en beschrijvingen uniek te houden voor al uw pagina’s om te zorgen dat alles niet onoverzichtelijk wordt voor Google. Kijk uit als u pagina’s als concept kopieert in Wordpress dat u de meta data ervoor niet vergeet aan te passen!
40. Zoekmachine optimalisatie voor mobiele apparaten
Optimaliseer uw website voor mobiele apparaten met responsive design en zorg dat dit een perfecte lay-out is die prettig werkt voor uw bezoekers. Waarschijnlijk wordt u alleen beter gevonden op mobiel hierdoor maar dat zijn zoveel bezoekers tegenwoordig dat dit een grote rol begint te spelen. Punten voor domeinen
41. Uw beste keywords in de domeinnaam
Vroeger was dit erg belangrijk, tegenwoordig veel minder maar het schijnt nog steeds mee te tellen echter. Ik geef persoonlijk nu de voorkeur aan de bedrijfsnaam als domeinnaam. Let op: meer dan 1 streepje (hyphen) in de domeinnaam wordt door Google minder gewaardeerd.
42. Leeftijd van het domein (Domain age)
Een domein wat al 12 jaar bestaat of meer is goud waard kan men zeggen, als er geen rare dingen mee uitgespookt zijn natuurlijk. Een splinternieuw domein zal in het begin een boost krijgen, als Google daarna merkt dat er geen nieuwe pagina’s en backlinks bijkomen zal het langzaam wegzakken in de zoekresultaten.
43. Domein vooruit betalen
Een domein wat voor 10 jaar betaald is rankt iets beter dan een domein wat slechts voor 1 jaar betaald is. Dit omdat mensen die illegale activiteiten op websites uitvoeren het niet voor meerdere jaren kopen, een trust factor dus.
44. Sub-domeinen met keywords
Subdomein: website-laten-maken.webstick.nl zou beter ranken voor “website laten maken”.
45. Wisselen van eigenaar
Het wisselen van de eigenaar van een domein is niet goed, zeker als dit vaker gebeurt. Naar mate een domein weer lange tijd in handen is van dezelfde eigenaar zal het probleem verdwijnen. In het verleden vergaarde backlinks zouden door Google afgezwakt meegeteld worden hierdoor.
46. Domein = zoekterm
Als de woorden waarop iemand zoekt precies overeenkomen met de domeinnaam is dit een voordeel mits deze website door Google een kwaliteitswebsite gezien wordt, in het geval dit niet zo is wordt het min of meer genegeerd.
47. Whois Privacy
Als u in whois er niet voor uit wilt komen dat u de eigenaar bent van een domein valt er kennelijk iets te verbergen en dit wordt u door Google niet in dank afgenomen, trustfactor.
48. Penalties voor andere domeinen
Heeft u meerdere domeinen op uw naam en wordt u door Google op een ander domein als iemand gezien die illegale technieken handhaaft of een spammer is dan zal dit voor alle domeinen op uw naam nadelige gevolgen hebben.
49. Domein uitgang (TLD)
Uitgang .nl rankt beter op Google.nl en bezoekers via Nederlandse IP’s, het zorgt aan de andere kant dat u wereldwijd minder goed gevonden wordt, daarvoor zou .com beter zijn. U kunt ook met een .com domein in Google Webmaster Tools instellen dat u voor Nederland beter wilt ranken wat hetzelfde effect heeft. Punten voor backlinks
50. Totaal aantal linkende sites (backlinks)
Hoe meer verschillende websites naar die van u linken hoe beter. Dit is een van de allerzwaarst wegende factoren voor vindbaarheid van uw website in Google en andere zoekmachines.
51. Totaal aantal linkende pagina’s (backlinks)
Ongeacht of deze pagina’s op dezelfde site staan is dit een ranking factor, ik heb het hier over verschillende links in de context, links die in de footer of sidebar staan en allemaal identiek zijn worden als 1 link gezien.
52. Aantal linkende C-klasse IP’s
Als u al uw links van dezelfde server krijgt is dit niet goed, veel beter is een zo groot mogelijke spreiding over verschillende C-klasse IP’s.
53. Page Authority en Domain Authority van linkende pagina’s
Hoe hoger de PA en DA van een pagina die naar u linkt hoe meer linkjuice uw pagina oppikt en deze wordt intern door de rest van uw website verspreid.
54. PA en DA van de homepage van pagina’s die naar u linken
Een link van een PR3 pagina op een top website met een PR9 homepage weegt zwaarder dan een PR3 homepage van een onbekende non authority website. Hetzelfde geldt voor Domain Authority.
55. Links van sites en pagina’s in dezelfde niche
Niche is een hele dikke factor geworden de laatste jaren, links van pagina’s die nauwelijks verband houden met uw website’s genre worden bijna niet aangeslagen, maar links uit dezelfde niche worden door Google geïndexeerd en dik afgerekend op een positieve manier.
56. In-content links
Links die in de content van een pagina verwerkt zijn wegen zwaarder dan links in de auteurssectie onder een artikel, links in de sidebar of footer. Een goede zoekmachine optimalisatie vereist een compleet netwerk van links op alle pagina's in de context zelf.
57. .Edu en .Gov links
Websites met deze TLD's dus van universiteiten en overheidsinstellingen zijn de top domeinen om links van te krijgen, deze links zijn veel moeilijker om aan te komen en worden hoog gehonoreerd.
58. Title- en Alt-tags op afbeeldingen
Als u de moeite neemt om al uw afbeeldingen op zijn minst titel tags mee te geven, maar liever nog ook de alt-tags stelt, komt dit uw Google SEO bijzonder ten goede. De titel tags kunnen ook uw bezoekers extra info over afbeeldingen geven en zijn dus ook echt nuttig.
59. Bad neighbourhood links
Vermijd links naar uw website van adult-, kansspel-, en illegale sites. In sommige gevallen heeft u hier niet om gevraagd en bent u niet in staat om deze links te verwijderen. In dat geval kunt u Google’s Disavow Toolgebruiken om aan te geven dat u niks met deze links te maken wilt hebben en zodoende zult u er niet op afgerekend worden.
60. Uitgaande Nofollow links
U kunt zelf gebruik maken van nofollow links om geen linkjuice af te geven aan andere websites. Ook is het van belang voor webmasters om niet op teveel voor klanten gebouwde websites een dofollow link onderaan deze websites te hebben, zeker niet site-wide, en zeker niet als al deze sites op een en dezelfde server staan. Mijn tip is om dit soort links bijna allemaal nofollow te maken of zelfs alleen de URL van uw site eronder te zetten zonder link.
61. Inkomende nofollow links
Het is goed om hiervan een aantal te hebben in verhouding met dofollow links om zodoende een natuurlijk uitziend linkprofiel te hebben.Op zich zouden ze geen linkjuice kunnen geven.
62. Natuurlijk linkprofiel
Dit houdt ook in dat u niet alleen maar inkomende links heeft met top keywords met een grote spreiding. Dus dofollow en nofollow links, links met top keywords en links met minder goede keywords bijvoorbeeld met nog wat extra woorden erbij in, en ook links met uw domeinnaam en bedrijfsnaam als ankertext, en zelfs links met ankerteksten als “klik hier”, “hier”, “mijn website”, et cetera. Zorg ook dat u allerlei verschillende types links heeft zoals links uit commentaren, blogs, normale websites, artikelen, profielen, sociale media, persberichten, en bookmarks.
63. Sponsor links, linkpartners
Als een sectie in een kolom of pagina een titel heeft als “sponsoren” en “linkpartners” dan weet Google dat dit niet het soort links zijn die hoog ingeschat moeten worden. Vermijd daarom dergelijke termen in de buurt van links.
64. Link titel
Men kan aan een link nog extra een titel bevestigen, deze titel wordt weergegeven als men met zijn cursor over de link gaat. Deze titel werkt als een soort extra ankertekst, weliswaar minder zwaar als de ankertekst zelf maar het is goed om ze hier en daar te gebruiken.
65. Links van domeinen met vreemde talen
Waarom zou een Chinese website naar die van u linken? Google snapt dit ondertussen ook en dit is tegenwoordig schadelijk voor de Chinese site en voor uw website zal de link niet of nauwelijks tellen. U mag met uw Nederlandse website wel naar Engelse sites linken, Google snapt dat we allemaal Engels spreken. In elk geval probeer zoveel mogelijk Nederlandse links te hebben en te linken naar Nederlandstalige teksten. Kunt u veel links krijgen van Engelstalige websites maak dan speciaal hiervoor een Engelse afdeling op uw website waarnaar gelinkt kan worden door die sites. Wat werk, maar het kan lonend zijn.
66. Positieve omgeving voor links
Google snapt of de tekst om een link heen iets aanbeveelt of juist afwijst, gebruik in de zinnen eromheen positieve woorden als “prachtige website”, “geweldig advies” et cetera om extra power aan zo’n link te geven.
67. Wikipedia
Links van Wikipedia al zijn dit nofollow links schijnen een extra trustwaarde aan uw website af te geven.
68. DMOZ
Links van DMOZ, een van de oudste sites om bedrijven te registreren, schijnen extra Trust te geven.
69. Yahoo Directory
Links van Yahoo Directory schijnen als ook een van de oudste index sites ook extra trust te geven.
70. Oudere links
Hoe langer links bestaan hoe sterker ze worden.
71. Teveel naar elkaar linken
De zogenaamde reciprocal links deden het vroeger heel goed, maar tegenwoordig kunt u beter vermijden er teveel van te hebben, Google vindt dit geen leuk spelletje en bestraft het. Dit is op te lossen door als u meerdere websites heeft en uw partner ook wel naar elkaar te linken maar vanaf verschillende websites, naar verschillende websites (driehoek).
72. Originele content zonder trucjes
Probeer niet slimmer te zijn dan Google, spin geen teksten, gebruik geen content generators als bijvoorbeeld articlebuilder.net want Google heeft dat zeker door en zulke pagina’s zullen nooit goed gerankt worden en richten ook schade aan aan de rest van de pagina’s op uw website.
73. Niet teveel links uit forum profielen
Aangezien er erg veel accounts gemaakt worden op Forums en .edu sites alleen voor de backlinks krijgen deze minder waarde toebedeeld dan vroeger het geval was. Dit om het spammen met waardeloze accounts op dit soort sites tegen te gaan.
74. Links met uitgebreide tekst
Hoe groter een artikel is, dus het aantal woorden hoe zwaarder de links op zo’n pagina tellen.
75. Geblokkeerde website in zoekresultaten
Deze optie is alweer weg, maar vele sites zijn hier de laatste tijd op afgerekend, het bleek dat driekwart van de sites die mensen blokkeerden tevens hard aangepakt werden door het Panda algortime, waarschijnlijk kon de optie om sites te blokkeren er daarom weer uit.
76. Google Chrome Browser
Via haar browser Google Chrome verzamelt Google resultaten en statistieken zoals bladwijzers die mensen opslaan. Als uw website veel opgeslagen wordt in browsers is dit uiteraard erg goed omdat dit niet te manipuleren valt met SEO.
77. Commentaren bij artikelen
Commentaren en discussies bij artikelen doen vermoeden dat het hier om geliefde content bij het publiek gaat en verhogen de vindbaarheid, mede ook omdat het ook extra tekst is waarop men weer gevonden kan worden.
78. Query deserves diversity (QDD)
Query deserves diversity houdt in dat wanneer iemand zoekt op bijvoorbeeld “applicatie” of een afkorting als “GDP” weet de zoekmachine in eerste instantie niet wat iemand zoekt al zal heel diverse dingen weergeven om te zorgen dat wat u zoekt er waarschijnlijk ook bij zit, en dus niet alleen de sterkste resultaten. Google zal ook rekening houden met vroegere zoekopdrachten van u om in te schatten wat u bedoelt.
79. Query deserves freshness (QDF)
Query deserves freshness houdt in dat als Google merkt dat voor een zoekopdracht het beste resultaat van uur tot uur en dag tot dag steeds heel anders is zoals voor “het weer vandaag” of “Obama vandaag” "aardbeving Peru 20 maart 2018" dan wordt aan dergelijke zoekopdrachten een QDF label gegeven. In dit geval wordt net nieuw uitgekomen content bevoorrecht ook als dit van sites is die normaal gesproken niet goed ranken, zelfs artikelen die helemaal nog geen links hebben. QDF wordt geregistreerd door Google doordat blogs, nieuwssites en zoekaanvragen voor een bepaald “fris” onderwerp allemaal tegelijkertijd opeens opduiken. U kunt dit voor SEO gebruiken door als er net iets nieuws uit is hier onmiddellijk een artikel over te schrijven, als u geluk heeft linken mensen naar dit artikel en krijgt u een hoop nieuwe bezoekers naar uw website met dergelijke artikelen.
80. Uw browser’s geschiedenis
Als u ingelogd bent in Google ziet Google welke sites u bezoekt, deze sites zullen in uw geval dan voortaan bevoorrecht worden in zoekresultaten die aan u aangeboden worden.
81. Ketting zoekopdrachten
Zoekt u eerst op “website laten maken” en daarna op "Wordpress" zal Google dit oppikken en u bij toekomstige zoekopdrachten thema’s over “wordpress website laten maken” bevoorrechten.
82. Geo-locatie
Aan de hand van uw IP zullen resultaten voor zoekopdrachten locaties bij u in de buurt bevoorrechten over andere.
83. Veilig zoeken
Heeft u veilig zoeken ingesteld dan zullen zoekresultaten die niet geschikt zijn voor jongeren weggefilterd worden.
84. Google Plus “vrienden”
Als u mensen in uw Google+ als vriend, kennis et cetera heeft zitten en Google weet dat zij bepaalde sites hebben, zullen deze sites in uw zoekopdrachten bevoorrecht worden.
85. Copyright klachten
Sites die aangegeven worden als Pirate sites worden benadeeld ten opzichte van copyright houders.
86. Corporate bevoorrechten
Grote merken worden boven kleinere gesteld, vroeger probeerde men de kleintjes wat extra te helpen maar daar merk je steeds minder van. Zoekmachine optimalisatie punten voor sociale media
87. Sociale “likes”
Vele likes van het type Google+, Linkedin, en Facebook worden door Google gebruikt als een teken van kwaliteit voor pagina’s en websites.
88. Aantal links in Tweets
Een soort van backlinks via Twitter, kleine stukjes tekst met een link naar pagina’s.
89. Links via Tweets van autoriteit op Twitter
Tweets van mensen of bedrijven met een erg goed ratio, dus veel volgers en ze volgen verhoudingsgewijs weinig mensen en ze hebben erg veel volgers. Dergelijke Tweets zijn veel en veel meer waard dan de gemiddelde voor een pagina waar heen gelinkt zou worden. Denk aan Twitter accounts van sterren, ministers e.d.
90. Facebook shares en Re-tweets
Net als Re-Tweets geven vele shares een kwaliteitsbeeld over een pagina.
91. Links via Shares van autoriteit op Facebook
Shares van mensen of bedrijven met autoriteit op Facebook. Denk aan Facebook accounts van sterren, ministers e.d.
92. Pinterest pins
Mateloos populair op mobiele apparaten, pins zijn goed voor uw site’s vindbaarheid.
93. Bladwijzer websites links
Bladwijzers die naar uw site verwijzen via bladwijzer sites (Bookmarking web sites) zoals Mister Wong, Fark, of Delicious.
94. Google plusses
Ondanks dat Google zegt dat dit geen algoritme is kunnen we niet geloven dat Facebook likes en Twitter volgers factoren zijn maar de Google plusses niet.
95. Sociale omgeving
Net als met backlinks let Google op op volgers uit dezelfde niche en land komen, dit levert extra ”punten” op. Punten voor reacties op een website
96. Bounce rates/ Verblijfstijd van bezoekers
Als Google ziet dat bezoekers maar heel kort op uw website blijven, geeft dit aan dat de content of lay-out niet aantrekkelijk is en is Google geneigd om u minder goed gevonden te laten worden hierop. U kunt zelf ook ongewild zorgen voor een hoge bounce rate door bijvoorbeeld in beschrijvingen geen prijzen te vermelden terwijl u dure producten verkoopt. Men komt op uw site met een bepaalde verwachting en treft opeens producten aan die boven het budget liggen en is snel weg. Gebruik titels en beschrijvingen op zo’n manier dat mensen een indruk krijgen wat ze op uw website kunnen verwachten. Als mensen lang op pagina’s blijven na een Google zoekopdracht is dit een teken van kwaliteit.
97. Menu navigatie
Als uw menu’s chaotisch zijn en mensen door de bomen het bos niet zien zeg maar, is dit een reden om uw site minder hoog in te schatten.
98. Google Webmaster Tools
Met een GWT account kunt u checken welke pagina’s door Google opeens niet meer gevonden worden en deze doorlinken naar bestaande pagina’s. Zodoende worden bezoekers niet naar 404 pagina’s gestuurd, Google honoreert dit. Link niet alle onzin URL’s door die u in GWT bij crawler errors aantreft, deze kunt u beter met een robots.txt verbieden en in GWT een verzoek indienen om deze pagina’s te de-indexeren.
99. Klantenbeoordelingen en reviews
Deze doen het bijzonder goed bij Google zowel op uw eigen website, maar zeker in Google Plus, Marktplaats, Linkedin etc. Als uw website vermeld wordt op sites die mensen waarschuwen voor slechte service en dergelijke is uiteraard bijzonder schadelijk en dit zijn dus negatieve reviews en beoordelingen. Punten die Google niet graag ziet
100. Over-optimalisatie
Het over-optimaliseren van de website schijnt strafpunten op te leveren, dit is niet mijn persoonlijke ervaring en ik optimaliseer alles tot in de puntjes maar het wordt overal gezegd. Kennelijk ligt de grens dan bijzonder hoog wat over optimalisatie is dus ik zou hier niet te bang voor zijn afgezien van teveel keywords in artikelen gebruiken, een te hoge keyword dichtheid en zeker als de leesbaarheid van het artikel er onder lijdt is niet goed.
101. Artikelen over of linken naar “Bad Neighbourhood”
Zorg dat uw site niets te maken heeft met adult thema’s, medicijnen voor potentie, gokspelen et cetera tenzij uw website hier echt over gaat, dan is er geen andere oplossing.
102. Verboden technieken in zoekmachine optimalisatie
Doorway pagina’s, cloaking, duplicate content, linkspam, verborgen tekst, verborgen links, alles wat Google aangeeft wat ze liever niet tegenkomen is erg schadelijk voor uw site.
103. Reclames en pop-ups
Wat Adsense of affiliate links reken ik hier niet mee, maar sommige sites zijn echt irritant gelijk vanaf het begin. Ze laten u verplicht registreren, pop-ups voordat u ook maar de site zelf heeft gezien, verplicht laten klikken op Facebook-likes et cetera. Als een website irritant is voor de bezoeker en deze terug of wegklikt is dit slecht voor uw SEO. Denk eraan: Waarom zou Google mensen naar zo’n website sturen?
104. Panda algoritme
Het Panda algoritme houdt in dat artikelen met weinig, slechte of gesponnen content vindbaarheid verliezen.
105. PA/DA over-manipulatie
Als u alle uitgaande links nofollow maakt en ook binnen uw eigen website teveel rommelt met nofollow zou dit een Google-penalty kunnen veroorzaken en is dus slecht voor uw zoekmachine optimalisatie.
107. Over-optimaliseren van meta
Over-optimaliseren van meta titel, beschrijving en keywords, oftewel teveel keywords hierin in te bouwen is af te raden. Probeer goed te optimaliseren zonder de grens te overschrijden.
108. Penguin algoritme - Onnatuurlijk backlinkpatroon
Vreemde backlink patronen worden door Google Penguin opgepikt en automatisch bestraft. Penguin is na iedere update ervan weer slimmer en leert in principe automatisch hoe iemand aan zijn links komt. Teveel manipulatie hiervan is dus af te raden, of je moet een meester zijn in het zorgen dat alles er natuurlijk uitziet. Probleem hier is dat vrijwel alle concurrenten aan backlink building doen, en als u niets doet blijft u ondanks Penguin ver achter. Bestudeer daarom erg goed wat Penguin precies inhoudt als u goed gevonden wilt worden, en check ook regelmatige wat er na updates verandert zou zijn aan het algoritme. Zorg in elk geval dat er nooit erg veel links in 1x bijkomen, gebruik geen automatisering voor linkbuilding. Tips: Waar uw links vandaan komen moet zo veel mogelijk verspreid zijn, blogs, persberichten, commentaren, sociale media. Forumprofiel-links en links in commentaren worden door Google in de gaten gehouden omdat deze vroeger door ervaren linkbuilders veel gebruikt werden, doe erg rustig aan hiermee. De ankerteksten en pagina’s waar heen gelinkt wordt, moeten ook zoveel mogelijk spreiding hebben. Stop ook niet met linkbuilding opeens, want dat is uiteraard ook onnatuurlijk! 108. Google valkuil (Google Dance) Google kan ondanks dat ze positieve links voor uw website genoteerd hebben juist tijdelijk omgekeerd reageren en u in de zoekmachine resultaten tijdelijk laten dalen. Vervolgens houden ze in de gaten hoe u daar weer op reageert. Als deze links opeens weer verdwijnen is dit een teken dat ze onnatuurlijk waren. Dergelijk gedrag door Google heeft de naam “Google Dance”.
109. Google Hummingbird
Google bevoorrecht pagina's van bedrijven bij iemand in de buurt. Google is in staat d.m.v. geo-locatie en andere hulpmiddelen te weten waar iemand die ergens op zoekt, woont, werkt en op dit moment aanwezig is. De exacte zoekwoorden zijn soms minder belangrijk dan relevantie in de tekst op de pagina.
110. Google Rankbrain
Artificiële intelligentie die door middel van ervaring met miljoenen zoekaanvragen steeds de relevantie probeert te verbeteren voor de pagina's die door Google aangeboden worden. Wat zoekmachine optimalisatie betreft is hier op zich weinig meer aan te doen dan top content aan te bieden.
111. Voice search
In een voice search zijn veel mensen eerder geneigd meer woorden te gebruiken en vragen te stellen dan bij een normale search.
112. Google Mobile First
In 2017 kwamen meer dan 55% van de zoekopdrachten in Google via mobiele apparaten en dat zal dit jaar weer meer worden. Het is dus zaak om uw website goed responsive te maken voor alle mogelijke browsers en apparaten. Zoekmachine optimalisatie punten voor merknamen
113. Merknaam zoekopdracht
Veel zoekopdrachten van mensen op uw merk. Wat een merk is, komt Google snel achter doordat er gezocht wordt op bijvoorbeeld “Webstick Twitteraccount”, “Webstick adresgegevens” e.d. Uw Google SEO zal aanzienlijk verbeteren naarmate er meer op uw merk (bedrijfsnaam) gezocht wordt.
114. Merknaam in ankerteksten
In de ankertekst van links zit vaak een merknaam, dit is een sterk teken.
115. Merknaam Twitter-account
Geliefde merken hebben erg veel volgers op Twitter en een hoge ratio, de verhouding tussen volgers en volgend is 10:1 of meer.
116. Facebook Apps
Merken gebruiken Facebook Apps binnen hun account op Facebook.
117. Geregistreerde werknemers
Merken hebben zowel op hun eigen site op een pagina als “Ons Team” als op hun LinkedIn-account werknemers geregistreerd.
118. Merknaam in het nieuws
Als populaire nieuws-websites een bepaald begrip vaak noemen gaat het waarschijnlijk om een merk.
119. Het ontbreken van links
Merknamen worden vaak genoemd zonder dat er naar hun site gelinkt wordt, bijvoorbeeld www.webstick.nl maar zonder er een link in te plakken. Men weet bij merken de site evengoed te vinden.
120. RSS feed abbonnees
Het hebben van een RSS feed met veel abonnees is een heel sterk teken, weinig mensen abonneren op RSS tenzij er echt iets bijzonders te halen valt. 121. Meerdere vestigingen Bedrijven die op meerdere adressen gevestigd zijn zijn duidelijk geen doorsnee onderneming. 122. K.v.K. ingeschreven Bedrijven die officieel bij het handelsregister staan ingeschreven krijgen uiteraard pluspunten van Google. Een trustfactor.