Er is veel veranderd...
Een korte impressie van hoe het in 1999 was toen wij onze onderneming startte.Sofco is in juli 1999 opgericht. Sindsdien is er ontzettend veel veranderd binnen ons vakgebied. Mobiele telefonie bestond toen nog niet of nauwelijks. Sterker nog, men had geen behoefte aan een mobiele telefoon waar men continu mee bereikbaar was. Er was altijd wel ergens een telefooncel of een boer waar men kon aanbellen om een telefoontje te plegen als het nodig was.
Het internet bestond nog maar net en de eerste gesprekken die wij voerden met bedrijven over het ontwikkelen van een website voor hun onderneming verliepen destijds heel anders dan tegenwoordig. Wij zagen al vroeg dat het internet voor bedrijven in de toekomst veel te bieden had. Veel bedrijven waren toen zeer sceptisch en bang dat het internet misschien de volgende dag uitgezet of afgeschaft zou worden.
In Amerika bestond het internet echter al langere tijd en werd veelvuldig gebruikt vanwege de lange afstanden. De mogelijkheden en het gemak dat het internet te bieden had maakte ons toen al snel duidelijk dat het internet er ook in Nederland zou komen en nooit meer weg te denken zou zijn.
Tegenwoordig, 20 jaar later, heeft iedereen een computer, een laptop en/of een mobiel. Kinderen van nu groeien ermee op en kunnen een wereld zonder computers niet eens voorstellen. Tijden zijn dus door de komst van internet ontzettend veranderd, Sofco heeft deze evolutie vanaf het begin meegemaakt en heeft in deze periode een enorme hoeveelheid kennis en ervaring opgedaan. Kennis die zij graag deelt met haar klanten.
Innovatie zit ons in het bloed
In de afgelopen 20 jaar heeft Sofco diverse technologische producten ontwikkeld voor haar zelf en voor haar klanten. Al in 1999 is Sofco begonnen met het ontwikkelen van een CMS voor haar klanten, onder de naam 'Building Blocks'. Dit content-management systeem is verder door ontwikkeld in samenwerking met de klanten van Sofco die hiervan gebruik wilden maken. Het CMS was gebruiksvriendelijk en heeft bijna 20 jaar lang dienst gedaan voor meer dan 200 bedrijven in Nederland, Belgiƫ en Duitsland.
In 2004 ontwikkelde Sofco een digitaal magazine dat op een traditionele en verrassende manier een folder, magazine of zelfs een krant online kon presenteren. Dit digitaal magazine is tot op de dag van vandaag nog steeds een product dat door Sofco wordt aangeboden. De achterliggende techniek is natuurlijk tegenwoordig veel beter en geavanceerder dan de versie die in 2004 door Sofco op de markt werd gebracht. De laatste versie (van 2019) is zelfs gebaseerd op WebGL waarmee het mogelijk is om 3D computer graphics weer te geven zonder dat er een speciale plug-in nodig is binnen de webbrowser. Hiermee oogt de huidige versie natuurgetrouw en realistisch, met een glanseffect zoals men dat kent van gedrukte magazines die voorzien zijn van een glansdruk.
In 2006 ontwikkelde Sofco een digitale assistente. De digitale assistente was een virtueel karakter, gekoppeld aan een text-to-speech engine. Bezoekers op een website konden aan deze virtuele assistente vragen stellen en zo aan informatie komen. De techniek die Sofco ontwikkelde was een CMS waarmee men het 'brein' van deze virtuele assistente kon 'programmeren'. In feite was dit een voorloper van 'artificial intelligent'. Afhankelijk van vragen die gesteld werden door bezoekers kon de assistente ook vragen terug stellen aan de bezoeker waardoor er ook van bezoekers informatie kon worden verzameld. Met de virtuele assistente kreeg een website een persoonlijk tintje. Voor bezoekers leek het alsof er rechtstreeks met een echte persoon geconverseerd werd die vragen stelde. Helaas was de vraag naar dit product in 2006 nog te laag waardoor Sofco besloot het product voor een bepaalde periode in de ijskast te zetten. De tijd was dus helaas nog te vroeg voor dit product. De huidige tijd zou meer geschikt zijn voor de virtuele assistente. Dus wie weet, treft u over een tijdje onze digitale assistente weer terug aan op onze website.
Sofco heeft in de loop der jaren nog veel meer innovatieve producten en systemen ontwikkeld, van boekhoud- en facturatie systemen tot backoffice systemen die op maat ontwikkeld werden voor bedrijven in verschillende branches. Sofco heeft veel ervaring bij het op maat ontwikkelen van systemen die haar klanten altijd op hun eigen manier, maar dan makkelijker en tijd- en kostenbesparend laten werken.