Google is met mobile-first indexing gestart, dit is de nieuwste ontwikkeling in de voortdurende inspanningen van Google om het internet mobielvriendelijker te maken en trends in gebruikersgedrag te weerspiegelen. Maar er is ook veel verwarring over wat dit betekent voor de gemiddelde ondernemer. Moet u iets veranderen? Als uw site mobielvriendelijk is, is dat dan goed genoeg?
In dit bericht ga ik in op de basisprincipes van wat 'mobile-first indexing' betekent. Mobiel-eerst indexeren is precies zoals het klinkt. Het betekent alleen dat de mobiele versie van uw website het startpunt wordt voor wat Google in hun index opneemt en de basis voor hoe zij de rangorde bepalen. Als u verkeer van crawlbots controleert op uw site, ziet u mogelijk een toename van het verkeer vanaf Googles Google bot en zijn de cacheversies van pagina's meestal de mobiele versie van de pagina. Het wordt 'mobile-first' genoemd omdat het geen index is die alleen mobiel is. Als een site bijvoorbeeld geen mobielvriendelijke versie heeft, kan de desktopsite nog steeds worden opgenomen in de index. Maar het ontbreken van een mobielvriendelijke ervaring kan een negatieve invloed hebben op de ranking van die site en een site met een betere mobiele ervaring zou mogelijk zelfs een rankingsboost ontvangen voor gebruikers op een desktop.
Misschien wilt u ook de uitdrukking 'mobiel-eerst' zien als een verwijzing naar het feit dat de mobiele versie als de primaire versie van uw website wordt beschouwd. Dus als uw mobiele en desktopversies gelijk zijn, bijvoorbeeld als u uw inhoud hebt geoptimaliseerd voor mobiel en/of als u responsief ontwerp gebruikt, moet deze wijziging (in theorie) geen significante invloed hebben op de prestaties van uw site in Zoekresultaten. Het vertegenwoordigt echter een fundamentele ommekeer in de manier waarop Google denkt over uw website-inhoud en hoe u prioriteit kunt geven aan crawlen en indexeren. Onthoud dat tot nu toe de desktopsite werd beschouwd als de primaire versie en dat de mobiele site werd behandeld als een "alternatieve" versie voor een specifieke use-case. Google doet misschien niet eens de moeite om de mobiele versies van al deze pagina's te crawlen en in cache op te slaan, omdat ze die mobiele URL eenvoudig kunnen weergeven aan mobiele gebruikers.
Wat dit voor uw website betekent? Volgens de laatste richtlijnen van Google over dit onderwerp, als uw website responsief is of anderszins identiek in zijn desktop- en mobiele versies, hoeft u waarschijnlijk niets anders te doen (ervan uitgaande dat u tevreden bent met uw huidige ranglijst!).