De zoekmachines streven voortdurend naar verbetering van hun prestaties door de best mogelijke resultaten te leveren. Hoewel 'best' subjectief is, hebben de engines een goed idee van de soorten pagina's en sites die hun zoekers tevreden stellen. Over het algemeen hebben deze sites verschillende kenmerken gemeen:
- Gemakkelijk te gebruiken, navigeren en begrijpen
- Geef directe, bruikbare informatie die relevant is voor de zoekopdracht
- Professioneel ontworpen en toegankelijk voor moderne browsers
- Lever hoge kwaliteit, legitieme, geloofwaardige inhoud
Ondanks verbluffende technologische vooruitgang, kunnen zoekmachines nog geen tekst begrijpen, afbeeldingen bekijken of video's bekijken op dezelfde manier als een mens dat kan. Om inhoud te ontcijferen en rangschikken, vertrouwen ze op meta-informatie (niet noodzakelijk metatags) over hoe mensen omgaan met sites en pagina's, en dit geeft hen inzicht in de kwaliteit van de pagina's zelf.
Het effect van bruikbaarheid en gebruikerservaring op zoekmachine rankings
Er is een beperkt aantal variabelen waarmee zoekmachines direct rekening kunnen houden, inclusief trefwoorden,linksen sitestructuren. Door middel van koppelingspatronen, gebruikersbetrokkenheidsstatistieken en machine learning maken de engines echter een aanzienlijk aantal intuïties over een bepaalde site. Gebruiksvriendelijkheid en gebruikerservaring zijn van tweede orde van invloed op het succes van een zoekmachine. Ze bieden een indirect maar meetbaar voordeel voor de externe populariteit van een site, die de engines vervolgens kunnen interpreteren als een signaal van hogere kwaliteit. Dit wordt het fenomeen " niemand houdt van linken naar een crummy-site " genoemd.
Het maken van een doordachte, empathische gebruikerservaring helpt ervoor te zorgen dat bezoekers aan uw site dit positief ervaren, waardoor delen, bladwijzers, terugkerende bezoeken en inkomende links worden aangemoedigd, allemaal signalen die naar de zoekmachines doorsijpelen en bijdragen aan hoge rankings.
Signalen van kwaliteitsinhoud
1. Betrokkenheidsstatistieken
Wanneer een zoekmachine een pagina met resultaten aan u levert, kan deze het succes van de ranglijst meten door te observeren hoe u zich met die resultaten bezighoudt. Als u op de eerste link klikt, drukt u onmiddellijk op de terugknop om de tweede link te proberen. Dit geeft aan dat u niet tevreden bent met het eerste resultaat. Zoekmachines zoeken naar de "lange klik" - waar gebruikers op een resultaat klikken zonder onmiddellijk terug te keren naar de zoekpagina om het opnieuw te proberen. Elke dag samengenomen miljoenen en miljoenen zoekopdrachten, bouwen de engines een goede pool van gegevens op om de kwaliteit van hun resultaten te beoordelen.
2. Machine learning
In 2011 introduceerde Google de Panda-update voor zijn ranking-algoritme, waardoor de manier waarop websites beoordeeld werden op kwaliteit aanzienlijk veranderde. Google is begonnen met het gebruiken van menselijke evaluatoren om duizenden sites handmatig te beoordelen en te zoeken naar inhoud van lage kwaliteit. Google integreerde vervolgens het computer leren om de menselijke beoordelaars na te bootsen. Zodra de computers nauwkeurig konden voorspellen wat de mensen zouden beoordelen op een site van lage kwaliteit, werd het algoritme geïntroduceerd op miljoenen websites verspreid over het internet. Het eindresultaat was een seismische verschuiving die meer dan 20% van alle zoekresultaten van Google herschikte.
3. Patronen koppelen
De motoren ontdekten al vroeg dat de linkstructuur van het web kon dienen als een proxy voor stemmen en populariteit; sites van betere kwaliteit en informatie verdienden meer links dan hun minder bruikbare, lagere kwaliteit van peers. Tegenwoordig zijn algoritmen voor het analyseren van koppelingen aanzienlijk verbeterd, maar deze principes blijven kloppen.
Al die positieve aandacht en opwinding rond de inhoud aangeboden door de nieuwe site vertaalt zich in een machine-parseable (en algoritmisch waardevolle) verzameling van links. De timing, bron, ankertekst en aantal links naar de nieuwe site worden allemaal verwerkt in de potentiële prestaties (dat wil zeggen, de rangorde) voor relevante zoekopdrachten bij de motoren.
Stel je nu eens voor dat die site niet zo geweldig was - laten we zeggen dat het gewoon een gewone site is zonder iets unieks of indrukwekkends.
Crafting Content voor zoekmachine succes
"Ontwikkel geweldige inhoud" is misschien wel de meest vaak herhaalde suggestie in de SEO-wereld. Ondanks zijn clichématige status is dit echter een goed advies. Aansprekende, bruikbare inhoud is cruciaal voor zoekmachineoptimalisatie. Elke zoekopdracht uitgevoerd bij de motoren komt met een intentie: zoeken, leren, oplossen, kopen, repareren, behandelen of begrijpen. Zoekmachines plaatsen webpagina's in hun resultaten om op de best mogelijke manier aan die bedoeling te voldoen. Het maken van bevredigende, grondige inhoud die de behoeften van zoekers aanpakt, verbeterde je kans om topranking te verdienen.
Transactionele zoekopdrachten
Een lokaal bedrijf identificeren, online aankopen doen of een taak voltooien.
Transactionele zoekopdrachten hebben niet noodzakelijkerwijs betrekking op een creditcard of een overboeking. Het aanmelden voor een gratis proefaccount bij Cook's Illustrated, het maken van een Gmail-account of het vinden van de beste lokale Mexicaanse keuken (in Seattle is het Carta de Oaxaca) zijn allemaal transactionele vragen.
Navigatie zoekopdrachten
Een vooraf bepaalde bestemming bezoeken of een specifieke URL zoeken.
Navigatie zoekopdrachten worden uitgevoerd met de bedoeling rechtstreeks naar een specifieke website te surfen. In sommige gevallen weet de gebruiker mogelijk niet de exacte URL en dient de zoekmachine als de witte pagina's.
Informatieve zoekopdrachten
Onderzoek naar niet-transactionele informatie, snel antwoorden of ego-zoeken.
Informatieve zoekopdrachten omvatten een groot aantal vragen, van het vinden van het lokale weer tot het krijgen van kaarten en routebeschrijvingen, om erachter te komen hoe lang die reis naar Mars werkelijk duurt (ongeveer acht maanden). De rode draad is hier dat de zoekopdrachten hoofdzakelijk niet-commercieel en niet-transactie-gericht van aard zijn; de informatie zelf is het doel en er is geen interactie nodig die verder gaat dan klikken en lezen.
Het is aan jou om aan deze intenties te voldoen. Creativiteit, schrijven van hoge kwaliteit, gebruik van voorbeelden en opname van afbeeldingen en multimedia kunnen allemaal helpen bij het maken van inhoud die perfect overeenkomt met de doelen van een zoeker. Uw beloning is tevreden zoekers die hun positieve ervaring demonstreren door middel van betrokkenheid bij uw site of met links ernaar.