Animatie is een onderwerp dat is gerelateerd aan games en het creëren van leuke effecten, maar de mogelijkheden om de gebruikerservaring te verbeteren zijn nog niet onderbelicht. Het kan de gebruikersinterface intuïtief maken en het de bezoeker gemakkelijker maken om uw website te omzeilen . U moet echter wel de juiste combinatie van tekstuele inhoud, visuele inhoud en animatie-effecten krijgen als u niet wilt dat de laadtijd drastisch omhoog gaat.
Animatie is een onderwerp dat is gerelateerd aan games en het creëren van leuke effecten, maar de mogelijkheden om de gebruikerservaring te verbeteren zijn nog niet onderbelicht. Het kan de gebruikersinterface intuïtief maken en het de bezoeker gemakkelijker maken om uw website te omzeilen . U moet echter wel de juiste combinatie van tekstuele inhoud, visuele inhoud en animatie-effecten krijgen als u niet wilt dat de laadtijd drastisch omhoog gaat.
Animatie is niet helemaal nieuw. Adobe Flash heeft een revolutie teweeggebracht in animatie en het gebruik van vectorafbeeldingen in webdesign. Moving animators en gif-bestanden werden eerder gebruikt om een leuk element toe te voegen aan het ontwerp en de monotone vorm van de presentatie te doorbreken. Het maakte de betrokkenheid levendiger. Het was veel later dat grafisch ontwerpers het potentieel van animatie begonnen te begrijpen om de gebruikerservaring te verbeteren en ook de verkoop te stimuleren door de conversie te verhogen. Het gebruik van CSS- en Javascript-codes heeft de pagina's ook minder zwaar gemaakt en de laadsnelheden zijn ongeloofwaardig geworden.
Waarom animatie zo belangrijk is?
De juiste hoeveelheid animatie kan het publiek aanspreken en ze ook naar de CTA's leiden waar ze kunnen converteren. Wanneer u bijvoorbeeld het wachtwoordveld van een account dat u op een website hebt, vult en ten onrechte een verkeerd wachtwoord invoert, schudt het veld onmiddellijk om u te vertellen dat u ongelijk hebt. Dit ontwerp imiteert het "hoofd knikkende van links naar rechts" gebaar dat je vaak maakt als je weet dat je een fout hebt gemaakt.
Wat denk je van een prompt die langzaam naar beneden glijdt of een pop-up die bijna uit de lucht lijkt om je aandacht te vestigen op een oproep tot actie? Al deze effecten hebben de interactiviteit van uw website verbeterd . Soms worden de pictogrammen groter als u er met de muis overheen beweegt en wordt u aangemoedigd om te klikken. Een nieuwe vorm van animatie is om een gekleurde cirkel zoals een halo rond een pictogram te gebruiken en terwijl je de muispijl daar naartoe richt, begint de cirkel te draaien. Is het niet cool?
Gebruik animatie niet te veel
Hoewel animatie geweldig is, is er een limiet. Overmatig gebruik zou de pagina erg langzaam kunnen maken. In het tijdperk van smartphones is het bij het maken van een website noodzakelijk om uw website responsief en snel te maken. Dus minimale effecten toepassen. De belangrijkste vraag waarop u moet reflecteren, is dat u erin bent geslaagd de gebruikerservaring te verbeteren door deze te gebruiken? Is het hen gelukkig maken of een nutteloze afleiding blijken te zijn?
Als u op deze vragen correct antwoord kunt krijgen en u tevreden bent met het ontwerp, zullen de bezoekers het vaker wel dan niet aantrekkelijk vinden. Je bent tenslotte ook een gebruiker. Je weet wat je blij maakt of geïrriteerd als je een website bezoekt, toch?
Het toevoegen van kleinschalige animaties levert een element van verrassing en bedachtzaamheid op voor uw website. Animaties op uw website helpen bij het vergroten van de betrokkenheid, het toevoegen van een laag interactiviteit aan uw site en het interessanter maken van uw algehele website dan alleen het hebben van een statisch ontwerp.
Denk na over de ervaring van uw gebruikers
Waar klikken gebruikers op? Wat wil je doen wanneer een gebruiker klikt? Animaties suggereren dat je de gebruikerservaring hebt bedacht. Overweeg animaties toe te voegen om een proces uit te leggen of unieke functies van uw product of service te laten zien. Hierdoor kunnen uw gebruikers de website bekijken en begrip opdoen zonder grote hoeveelheden tekst te hoeven lezen. Sommige sitebezoekers zijn strikt visueel ingesteld en animaties kunnen ze gemakkelijker helpen begrijpen dan grote hoeveelheden tekst.
Interactiviteit toevoegen om betrokkenheid te vergroten
Leuke, interactieve elementen kunnen ook worden gebruikt om de betrokkenheid te vergroten en vervolgens het bounce percentage van een website te verlagen. Interactiviteit zet gebruikers in en provoceert mensen om rond te klikken, waardoor de conversieratio's mogelijk toenemen. Het zou ideaal zijn om animaties te gebruiken om een proces uit te leggen, of om een gebruiker te inspireren om te klikken voor meer informatie over een product. Overweeg geanimeerde infographics, geanimeerde procesafbeeldingen en interessante zweefeffecten.
Interesse verhogen
Animaties brengen statische websites tot leven en maken ze moderner. Gebruikers voelen zich meer verbonden door het gebruik van animatie. Animatie voegt een laag toe aan uw website die u mogelijk nog niet eerder hebt bekeken. Hoewel het belangrijk is om animatie te gebruiken, is het even belangrijk om strategisch te zijn over hun plaatsing. Te veel animaties kunnen de algemene boodschap van de website afleiden. Het team Optimized Website Design op More Visibility kan helpen bij het formuleren van een strategie voor de beste plaatsingen voor animaties op uw website.