Natuurlijk is jouw antwoord: “Liefst zo weinig mogelijk”. Maar daar help je niemand mee. Als je een budget afgeeft aan een leverancier, heb je al snel het gevoel dat je dat je alle controle dreigt te verliezen. Waarom zouden ze kritisch met dit budget omgaan? En het niet verspillen? Welke garanties krijg ik dat mijn budget goed wordt besteed?
HOE BEPAAL JE JE BUDGET?
Hoe je je budget bepaalt, is heel persoonlijk. Je kunt verschillende uitgangspunten hanteren.
Percentage van de (verwachte) omzet.
Veel bedrijven hanteren een bepaald percentage van hun omzet voor hun marketingbudget, waar branding vaak onder valt. Het exacte percentage verschilt per bedrijf en per sector, maar 5 tot 15% is een goede maatstaf.
Percentage van de (verwachte) winst.
Omzet geeft geen garantie op winst. Daarom zijn er bedrijven die het budget vastleggen op basis van de verwachte winst. Het percentage kan hier enorm verschillen, van 25 tot 100%, en is afhankelijk van hoeveel je op lange termijn wilt investeren in je bedrijf.
Vast bedrag.
Uiteraard zijn er ook bedrijven die uitgaan van een vast bedrag op basis van wat ze nodig achten. Je hebt niet elk jaar een nieuwe branding of website nodig. Veel bedrijven starten vanaf oktober met de plannen voor het volgende jaar en berekenen daar de kosten van. Op basis van noodzaak worden keuzes gemaakt. Voor de ontwikkeling van je branding betekent dit dat je je bureau vraagt een kostenplaatje op te stellen. Dit proces is echter heel tijdrovend en vraagt extra energie van je bureau.
GARANTIES DAT JE BUDGET GOED WORDT GEBRUIKT
Geen enkel bureau heeft alle antwoorden, verwacht dus geen keiharde garanties. Niemand gaat je in januari vertellen wat er in december onderaan de streep staat. Maar je kun op basis van het budget wel een bepaalde realistische verwachting uitspreken en kijken hoe een bureau hierop kan inspelen. Hoe zij binnen die verwachting een doelstelling kunnen presenteren.