Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de praktijk van het vergroten van de kwantiteit en kwaliteit van verkeer naar uw website via organische zoekmachine-resultaten.
Wat houdt SEO in?
Om te begrijpen wat SEO echt betekent, laten we die zin onderbreken en naar de onderdelen kijken:
Kwaliteit van het verkeer
U kunt alle bezoekers van de wereld aantrekken, maar als ze naar uw site komen omdat Google hen vertelt dat u een bron voor Apple-computers bent, terwijl u in werkelijkheid een landbouwer bent die appels verkoopt, is dat geen kwaliteitsverkeer. In plaats daarvan wilt u bezoekers aantrekken die oprecht geïnteresseerd zijn in producten die u aanbiedt.
Hoeveelheid verkeer
Zodra u de juiste mensen hebt die doorklikken vanaf de resultatenpagina's van zoekmachines(SERP's), is meer verkeer beter. Organische resultaten. Advertenties vormen een aanzienlijk deel van vele SERP's. Organisch verkeer is verkeer waarvoor u niet hoeft te betalen.
Organisch zoekverkeer is met name al het onbetaalde verkeer dat afkomstig is van SERP's.
Hoe SEO werkt
U zou een zoekmachine kunnen zien als een website die u bezoekt om een vraag in een vakje te typen (of te spreken) en Google, Yahoo!, Bing of welke zoekmachine u ook gebruikt, magisch antwoordt met een lange lijst met links naar webpagina's die kan uw vraag mogelijk beantwoorden.
Dat is waar. Maar ben je ooit gestopt om na te denken over wat er achter die magische lijsten met links staat?
Zo werkt het: Google (of een andere zoekmachine die je gebruikt) heeft een crawler die alle websites bezoekt en informatie verzamelt over alle inhoud die ze op internet kunnen vinden. De crawlers brengen al die informatie terug naar de zoekmachine om een index op te bouwen. Die index wordt vervolgens aan de hand van een algoritme uitgevoerd zodat de gegevens proberen te matchen met uw vraag.
Er zijn veel factoren die bijdragen aan het algoritme van een zoekmachine, en hier is hoe een groep experts hun belang rangschikte :
De SE (search engine) van SEO
Het O-deel van SEO-optimalisatie is alle inhoud van wat mensen schrijven op hun sites, via hun sites op een bepaalde manier versturen, zodat zoekmachines kunnen begrijpen wat de inhoud is en de gebruikers die iets zoeken vinden wat ze zochten. Optimalisatie kan vele vormen aannemen. Het is ervoor zorgen dat de title-tags en meta beschrijvingen zowel informatief zijn als de juiste lengte hebben en om interne links door te verwijzen naar pagina's waarvan je wilt dat bezoekers terecht dienen te komen.