Het hebben van een content-heavy oftewel inhoudrijke website helpt bij het stimuleren van gekwalificeerde verkeerscijfers en inspireert tot het genereren van meer leads. Maar of u nu van plan bent uw site te veranderen in een meer op inhoud gebaseerd ontwerp of helemaal opnieuw begint, er zijn 5 belangrijke stappen die u moet volgen.
1. Plan
Wanneer u uw website wilt wijzigen van een statische, brochure-achtige promotie van uw producten en services naar een dynamische, op inhoud gebaseerde ervaring, is het eerste dat u nodig heeft een plan.
Bij elk stukje inhoud dat u maakt (of het nu een blogbericht, ebook, webinar, enzovoort is), moet u ervoor zorgen dat wat u schrijft, wordt gericht op de juiste doelgroep. Doorgaans wordt uw doelgroep gedefinieerd door zowel de klanten die u momenteel heeft als het type klanten dat u wilt hebben. Uw huidige klantenbestand kan dus voornamelijk tussen 20 - 25 jaar en vrouw zijn, terwijl u wellicht wilt beginnen met het aantrekken van meer mannen of vrouwen binnen een oudere leeftijdscategorie. Een ideaal publiek wordt door meer dan alleen dit gedefinieerd, maar door exact te weten wie u met uw inhoud wilt vastleggen, kunt u het vervolgens dienovereenkomstig maken. Neem bijvoorbeeld het platform AllesinLIMBURG.nl. De doelgroep is duidelijk, alle Limburgers van Limburg bereiken. Jong of oud, voor ieder dient er iets aan wezig te zijn om deze doelgroepen aan te kunnen trekken. Hiervoor is dus duidelijk een plan vooraf opgesteld.
Uw planning moet ook het in kaart brengen van uw artikelideeën omvatten. Hoeveel wil je per week schrijven? Hoe vaak creëer je lead capturing-aanbiedingen via een e-boek, webinar, etc.? Het schema moet van tevoren worden bepaald en nageleefd . Consistente creatie van kwaliteitsinhoud is noodzakelijk voor een succesvolle, inhoud gestuurde site. Misschien moet je je site zelfs een beetje aanpassen om tegemoet te komen aan de opname van een blog. Het belangrijkste is dat je niet blind van start gaat. Plan eerst je inhoudsstrategie voordat je deze uitvoert - hierdoor wordt het een veel prettiger proces.
2. Kies uw platform
Zoals ik al zei, kan de introductie van een blog of van een inhoudelijke zware website een herontwerp vereisen. De ontwerpwijzigingen kunnen gering of ingrijpend zijn, wat betekent dat u te maken wilt hebben met een solide Content Management Systeem (CMS) als het gaat om het constant uploaden van inhoud. Een onstabiel of moeilijk CMS zal het alleen maar vervelend maken om uw artikelen op te zetten. Een slecht CMS heeft ook invloed op hoe gemakkelijk / moeilijk het is om calls-to-action te uploaden en uw bestemmingspagina's / aanbiedingsformulieren te maken.
Als u op zoek bent naar een blogvriendelijk CMS, dan heeft Sofco de keuze uit twee verschillende CMS systemen die gebruiksvriendelijk zijn en ten alle tijden uitbreidbaar met maatwerk software of die gekoppeld kunnen worden aan bestaande (interne) software systemen waar u al jaren gebruik van maakt.
3. Schrijf
Met je plan en platform helemaal uitgekristalliseerd, komt het er nu op neer om je inhoud daar te krijgen. Ja, er is ook de mogelijkheid om uw website enigszins te herontwerpen (dit hangt allemaal af van uw doelstellingen), maar we richten ons alleen op de inhoud van dit artikel.
Zoals eerder vermeld, moet uw plan een gedetailleerd schema bevatten van hoe vaak u artikelen moet maken en aanbiedingen moet leiden. U moet zich zo goed mogelijk aan dit schema houden, aangezien een regelmatig schema voor het maken van inhoud bijdraagt aan het succes . Mensen zullen meer bereid zijn om regelmatig een website te bezoeken waarvan ze weten dat de inhoud consistent wordt bijgewerkt.
Vergeet niet om naast het schrijven en publiceren van uw inhoud ook deze te delen op uw sociale media-accounts. Zorg er ook voor dat de knoppen voor het delen van sociale media in uw artikelen zijn opgenomen, zodat anderen ze ook eenvoudig in hun eigen accounts kunnen delen. Het is eigenlijk een soort digitale mond-tot-mondreclame waarbij mensen uw inhoud goedkeuren aan hun vrienden, familie en collega's. Op AllesinLIMBURG.nl treft je bij elk artikel buttons aan om deze te delen naar facebook, twitter, linkedin, whatsapp of via e-mail. De inhoud van deze berichten worden automatisch gevuld met de inhoud op de betreffende pagina's.
4. Aanbiedingen
Deze zijn al een aantal keren genoemd in dit artikel, maar het is zeker de moeite waard om nogmaals het belang te benadrukken van het maken van hoofdaanbiedingen voor uw website. Terwijl uw blog helpt bij het genereren van gekwalificeerd verkeer naar uw site, kunnen lead aanbiedingen u enorm helpen bij het vergroten van het aantal leads dat u genereert. Aanbiedingen kunnen verschillende vormen aannemen, van e-boeken en white papers tot webinars en product / service-demo's. Houd er rekening mee dat aanbiedingen gratis moeten zijn, maar alle gebruikers moeten een aanbiedingsformulier invullen waarin ze u informatie verstrekken zoals hun e-mailadres.
5. Analyseer
Bij content marketing is het belangrijk om te kunnen zien welke inhoud resoneert met uw publiek en welke inhoud dat niet is . Dus als u eenmaal uw nieuwe inhoud rijke site heeft opgezet, moet u een bepaald soort analyse uitvoeren, of het nu gaat om Google Analytics of die van uw CMS. Dit is natuurlijk volledig afhankelijk van het CMS zelf .
Dingen om in de gaten te houden zijn onder andere verkeersnummers naar individuele blogpagina's, sociale shares, conversieratio voor bepaalde aanbiedingen, waar gebruikers doorklikken naar na het bekijken van een artikel, hoe langer gebruikers op uw site zijn, enz. Door het analyseren van statistieken zoals deze, kun je vervolgens beoordelen welke inhoud werkt en waar deze mogelijk moet worden verbeterd. Niets werkt ooit zonder verfijning en uw inhoud rijke website is niet anders.
Op zoek naar een gespecialiseerde partij met ruime ervaring op gebied van content-heavy websites? Neem vrijblijvend contact op met de mensen van Sofco.nl via info@sofco.nl