Waarom branding zo belangrijk is voor uw bedrijf

Waarom branding zo belangrijk is voor uw bedrijf

“Ik geloof niet in branding!” Als consument willen we graag geloven dat we objectief keuzes maken. Maar is dat wel zo?

Stel, je bent je huis opnieuw aan het inrichten, gaat naar de verfwinkel, zet een paar potten verf in je wagentje en gaat op zoek naar een verfkwast. Wat blijkt? Je kunt kiezen uit 10 verschillende verfkwasten. Wat heeft branding daar nu mee te maken? Jij koopt gewoon de goedkoopste, toch?

Maar wat als je weet dat één van die kwasten een innovatieve, nieuwe technologie bevat, zodat hij makkelijk schoon te maken is? Wat als je weet dat één van de kwasten is gemaakt van duurzaam hout? Wat als een andere kwast is ontworpen door een trendy designer? En wat als nog een andere kwast wordt aanbevolen door een bekende klusser? Daar sta je dan als consument: hoezo ‘objectief’ keuzes maken?

Branding gaat veel verder dan een mooi logo of een aantrekkelijke website. Het is waar je bedrijf voor staat. De manier waarop je klanten aanspreekt. Hoe je omgaat met je medewerkers en je omgeving. En de keuze welke advertenties je in specifieke dagbladen plaatst.

EERST DE THEORIE, DAN DE PRAKTIJK
Als je wilt leren autorijden, dan neem je eerst de theorie door voordat je een voet op het gaspedaal plaatst. Alleen met de noodzakelijke kennis kun je veilig de weg op. Anders neem je heel wat onnodige risico’s. Dat geldt ook voor je branding. Je begint eerst met een blok theorie. Sla je deze stap over, dan loop je het risico dat je klanten en prospects een incompleet verhaal vertelt.

Die theorie start met een antwoord op 4 eenvoudige, maar belangrijke vragen.

Doel. Waar gaan we voor? Wat willen we bereiken?
Visie. Wat wil je bereiken in de toekomst? Hoe wil je dat je bedrijf er over 3, 5 of zelfs 10 jaar uitziet?
Missie. Wat is de reden waarom je bedrijf bestaat? Welke unieke vraag beantwoorden we voor welke doelgroep en hoe?
Waarden. Welke principes vinden we belangrijk in de omgang met onze klanten, medewerkers, omgeving en zelfs concurrenten? Hoe handelen we?

Het klinkt allemaal wollig, maar het voorbeeld van webwinkel Amazon maakt alles duidelijker.

Het doel van Amazon?
Prijzen laag houden door de operationele kosten te minimaliseren.

Hun visie is om wereldwijd het meest klantgerichte bedrijf te zijn.
Om een plek te bouwen waar mensen naartoe kunnen komen om alles te vinden en ontdekken wat ze online willen kopen.

De missie van Amazon
Is om klanten de laagst mogelijke prijs, het beste assortiment en de grootste eenvoud te leveren.

Waarden die Amazon hanteert
Vernieuwen en vereenvoudigen. Werf de besten aan en maak ze beter. Denk groot. Wees kritisch. Verdien vertrouwen. Wees assertief. (Amazon heeft een lijst van 14 waarden. We geven gewoon enkele inspirerende voorbeelden.)

Is dat uiteindelijk allemaal wollig? Natuurlijk! Het klinkt oubollig, veel te zakelijk en misschien zelfs betweterig.

Waarom doe je het dan?
Omdat het helderheid geeft. Door je doel, visie, missie en waarden te formuleren heb je voor jezelf een leidraad, waardoor het makkelijker wordt om beslissingen te nemen. Heb je ooit een kamer geschilderd? Eerst de muren schuren, alles schoonmaken, vloer afdekken, randen afplakken ... En dan? Verven maar. Met de kwast aan de slag. Eindelijk zie je resultaat! De muur verandert van kleur en jij bent gelukkig dat er eindelijk iets gebeurt. Die voorbereidende acties zijn niet het meest spannende van de klus, maar geef toe: ze zijn een must voor een goed resultaat. Want wat je niet wilt, zijn verfspatten op de vloer, randjes die niet netjes zijn afgewerkt of verf die niet goed uitrolt op de muur.