Niemand doet graag zaken met een anonieme partij. Mensen willen in elk geval het gevoel hebben dat je bereikbaar bent. Dat mensen graag het gevoel hebben dat ze zakendoen met een persoon, heeft vooral te maken met de angst dat er iets mis kan gaan. Want wat dan? Kunnen ze iemand bellen? Wordt het probleem opgelost? Of kunnen ze geen kant op?
Het gevoel dat er iemand is waar je je probleem op kunt afschuiven en die mogelijk voor een oplossing kan zorgen, is een grote geruststelling.
PERSOONLIJK MAKEN VAN EEN PRODUCT
Een product ‘persoonlijk’ maken klinkt misschien abstract, maar als je focust op het oplossen van een probleem wordt het een stuk eenvoudiger... Ken je de stelling ‘de meeste problemen lossen zichzelf op’? Die kun je in het achterhoofd houden als je je product een persoonlijke touch wilt geven. Door handig gebruik te maken van testimonials, instructievideo’s, handleidingen, demonstraties, webinars etc. maak je het niet alleen persoonlijk, maar toon je ook dat je klanten verder wilt helpen. Dat je hun mogelijke problemen al proactief wilt aanpakken. Twee vliegen in een klap!
WAT JE ALLEMAAL KUNT DOEN?
› Zorg dat de basis contactgegevens in orde zijn. Een e-mailadres, telefoonnummer en postadres.
› Kun je extra kanalen toevoegen? Een online chat? Social media?
› Gebruik je reviews van klanten? Mond-tot-mondreclame werkt ook digitaal en is persoonlijk.
› Maak iemand verantwoordelijk voor de klantenservice, zodat hij of zij voor actieve opvolging kan zorgen.
› Heb je een complex product, bundel dan alle basisinformatie en zorg dat deze makkelijk online beschikbaar is. › Let op terugkerende vragen van klanten. Voeg indien nodig de antwoorden toe aan de basisinformatie.
› Schakel ambassadeurs in die je product actief gaan gebruiken én hun tips en tricks voor gebruik delen.
› Gun klanten een blik achter de schermen. Foto’s op de werkvloer, een video over hoe het product wordt gemaakt ...
PERSOONLIJK MAKEN VAN EEN DIENST
Het voordeel van een dienst is dat deze meestal wordt uitgevoerd door een persoon, en dus automatisch een gezicht krijgt. Maar daar schuilt ook een risico in. Bij een product zijn alle schakels berekenbaar. Iemand koopt een product, weet hoe het eruitziet, wat het doet en waarom hij/zij het koopt. Jij weet hoe lang het duurt om het product te maken, hoe snel je het kunt leveren, wat de kostprijs is en wat de verkoopprijs moet zijn. Het verhaal rond het product is misschien persoonlijk, het object zelf is dat niet. Bij een dienst is dat anders. Jij, of je bedrijf, wordt ingeschakeld met een heel persoonlijk doel van je klant. Afhankelijk van de klant schept dat een heel persoonlijke verwachting. Overtref je die verwachting, dan kun je rekenen op een goede Net Promotor Score (NPS) en heb je er een ambassadeur bij. Lukt dat niet, dan kan dit negatieve publiciteit opleveren.
“Een dienst bestaat niet, totdat die wordt gekocht.”
› Wat heb jij nodig om klanten voldoende vertrouwen te geven om een dienst aan te schaffen?
› Wat kun je doen om dat vertrouwen te versterken?
› Hoe kun je dat vertrouwen bevestigen en zeker niet schaden?
Wij van Sofco adviseren u graag bij het maken van de juiste keuzes. Maak vrijblijvend een afspraak met onze mensen.